Garantibestemmelser 
Følgende vilkår er gældende for den garanti (”Garantien”), som ydes af Klimabrands A/S (”KB”):
1. Definitioner:
Medmindre andet fremgår af teksten, skal definitionerne angivet i KB’s Salgs- og leveringsbetingelser værende gældende i nærværende Garanti.
2. Anvendelsesområde:
2.1 Garantien omfatter KB’s produkter, som er købt af KB´s direkte forhandlere (”Forhandler”), og som er eller bliver installeret/anvendt hos private forbrugere. Garantien ydes alene til fordel for forhandleren (KB’s direkte aftalepart) og kan således ikke påberåbes af forhandlerens aftalepart (herunder Slutkunden) eller anden tredjemand – ej heller ved Installatørens konkurs, eller såfremt forhandleren undergives rekonstruktionsbehandling.
Garanti bortfalder ved kommerciel brug.
2.2 Garantien gælder i 2 år fra det tidspunkt hvor produktet sælges/installeres til/hos Slutkunden, produktet skal dog installeres senest 3 måneder efter at det er solgt til forhandleren.
2.3 For varmepumper med udvidet garanti gælder garantien i 5 år fra det tidspunkt hvor varmepumpen installeres hos slutkunden, varmepumpen skal dog installeres senest 3 måneder efter at den er solgt til forhandleren.
2.4 Garantien gælder alene for Luft/vand varmepumper, der er registreret på KB’s hjemmeside senest 2 uger efter installation hos Slutkunden eller som er installeret af KB’s servicepartnere.
2.5 Garantien omfatter alene produkter, der er installeret hos en Slutkunde i Norden (Danmark, Sverige, Norge & Finland) (kun brofaste øer).
2.6 KB kan til enhver tid ændre garantivilkårene og tilbagekalde Garantien. Enhver ændring eller tilbagekaldelse af Garantien har virkning fra tidspunktet for offentliggørelsen af ændringen eller tilbagekaldelsen på KB’s hjemmeside (www.klimabrands.dk) og omfatter produkter bestilt efter dette tidspunkt.
3. Garanti:
3.1 Garantien dækker (såfremt betingelserne for garantien som nærmere beskrevet i afsnit 4 er opfyldt) fabrikationsfejl og materialefejl på produkter, som viser sig i garantiperioden og som er opstået under normal drift.
3.2 I tilfælde af fabrikationsfejl og materialefejl der er omfattet af garantien, vil KB – efter KB’s eget valg – enten reparere og/eller udskifte reservedele eller ombytte produktet. Garantien dækker ikke omkostninger som følge af at pladsforholdene gør arbejdet særlig vanskeligt eller omkostninger til udstyr som f.eks. kran, lift, stillads, etc. Garantiarbejdet skal udføres af en installatør, som er valgt af KB. Udbedringsarbejde som er udført uden foregående aftale med KB, er ikke dækket af garantien og erstattes ikke af KB. Plug&Play produkter repareres aldrig hos slutkunden men returneres til KB’s værksted i DK-9900 Frederikshavn efter godkendelse fra KB.
Reparation, udskiftning af dele eller ombytning udløser ikke automatisk ny garantiperiode.
3.3 Garantien giver ikke forhandleren andre rettigheder end anført i denne Garanti, og forhandleren kan ikke rette krav mod KB af nogen art, herunder krav om forholdsmæssigt afslag, erstatning, herunder erstatning af omkostninger til el, fejlsøgning, dagbod eller lignende. Det præciseres, at Garantien alene ydes til fordel for forhandleren (KB’s direkte aftalepart), som nærmere beskrevet i punkt 2.2, hvorefter Slutkunden eller tredjemand i øvrigt ej heller kan rette krav mod KB af nogen art.
3.4 Hvis det under garantiarbejdet viser sig, at fejlen på produktet ikke er dækket af Garantien, men skyldes fejlagtig montage, håndtering, anvendelse, manglende rengøring, manglende vedligeholdelse eller lignende, og ved udkald i anledning af forhandlerens uvilje til selv at forsøge at genstarte produktet efter anvisninger fra teknisk support, faktureres den person/virksomhed som har oprettet sagen hos KB, for den anvendte tid i forbindelse med udkald, fejlfinding, reparation og/eller udskiftning, til KB’s gældende timetakst på 950dkr ex moms plus kørsel og materialeforbrug.
3.5 Garantien gælder ikke, hvis fejl ved produktet skyldes:
- Udefrakommende forhold, fremmede elementer;
- Ændringer eller tilføjelser til produktet;
- Forkert brug, forkert installation, fejlopsætning i produkters styring;
- Hærværk, forsømmelse;
- Vi yder ikke overfladegaranti på vores produkter, hvis de har været anvendt i kystnære områder.
Kystnære områder defineres som typisk 10 km fra kysten – i særlige tilfælde kan det dog være helt op til 25 km fra kysten pga. vindforhold. - Utilstrækkeligt netværk, fejl på router eller udfordringer forbundet med app;
- Fejl der skyldes forhold ved eller fejl på bygningens elinstallation, rørinstallation, rørstørrelse på vandrør, gulvvarme, radiator størrelse etc.;
- Sammenkobling eller installation af produkter med andre varmegivere som f.eks. solvarme, eksterne styringer, pumper og lignende, der ikke er beregnet til formålet;
- Storm, frost, korrosion, lyn, overspænding, jordskælv, højvande, hagl, jordskred, oversvømmelse, eksplosion, brand og force majeure i øvrigt.
- Specifikt robotstøvsuger som ikke er rengjort jævnligt for hår og partikler som begrænser bevægelse af hjul og herunder motoren.
3.6 Følgende forhold betragtes ikke som fabrikationsfejl eller materialefejl, og er derfor ikke dækket af garantien:
- Manglende kølemiddel på produkter med kølemiddel.
- Visuelle forringelser, som er indtrådt efter levering.
- Dele, der må betragtes som almindelige sliddele, herunder filtre, ventiler, føler herunder mekanisk føler, varmeveksler, cirkulationspumpe, styringer herunder mekanisk relæ, motor herunder blæsermotor og lignende dele.
4. Betingelser for garanti:
4.1 KB har til brug for levering af luft til vand varmepumper udarbejdet en afleveringsrapport i blanketform. Denne afleveringsrapport skal være udfyldt ved aflevering af installationen til Slutkunden. Afleveringsrapporten skal opbevares af Slutkunden, eventuelt med kopi hos Installatøren.
4.2 Produkter skal være installeret af en autoriseret- og certificeret køle installatør og den gældende lovgivning skal følges. Det relevante principdiagram følges, se punkt 3.4. Alt el-arbejde i forbindelse med installationen skal være udført af autoriseret el-installatør og alt VVS-arbejde skal være udført af autoriseret VVS-installatør.
Som dokumentation kræves installationsfaktura for montagen for både luft/luft og luft/vand varmepumper, såvel som øvrige installations produkter.
4.3 Produkter skal serviceres af en af KB godkendt autoriseret- og certificeret køle installatør og være i overensstemmelse med gældende lovgivning. KB har udarbejdet en formular til servicerapport, som kan rekvireres ved henvendelse til KB, som skal udfyldes i forbindelse med serviceringen af luft/vand varmepumper. KB kræver i forhold til denne garanti, at alle luft/vand varmepumper, uanset fyldningsmængde, serviceres mindst én gang om året.
4.4 Såfremt ovenstående betingelser i punkt 4.1 til 4.3 for Garantien ikke er opfyldt, bortfalder Garantien, og der kan i den forbindelse ikke gøres nogen form for krav gældende overfor KB.
5. Påberåbelse af garantien:
5.1 Meddelelse i forbindelse med påberåbelse af garantien skal sendes ind via https://klimabrands.dk/rma/, i garantiperioden og straks efter at fejlen er opdaget. Andre henvendelser vil ikke blive håndteret.
5.2 Meddelelsen i henhold til punkt 5.1 skal være ledsaget af original salgsfaktura, for luft til vand varmepumper bevis for udfyldt Afleveringsrapport i henhold til punkt 4.1. Ligeledes skal meddelelsen i henhold til punkt 5.1 også være ledsaget af kopi(er) af servicerapport, hvis luft/vand varmepumpen er ældre end 1 år, jf. punkt 4.3.
5.3 KB kan afvise en reklamation, hvis fejlen er utilstrækkeligt beskrevet eller der ikke medfølger relevant dokumentation.
6. Lovvalg og værneting:
6.1 Garantien er underlagt samme bestemmelser vedrørende lovvalg og værneting, som gør sig gældende for Salgs- og leveringsbetingelserne, jf. punkt 16 i Salgs- og leveringsbetingelserne.